9 فرآیند اصلی انبارداری در سال 2022

انبارها با فرآیندهای متعددی سروکار دارند که بهینه سازی آنها برای یک سیستم انبارداری با عملکرد خوب ضروری است که آنها به مدیریت نرخ سفارش و کنترل هزینه کمک می کنند. آنها همچنین فرآیند های اصلی هستند که در یک انبار انجام می شود.

شرکت ها زمانی نسبت به رقبای خود برتری پیدا می کنند که خدمات انبارداری کارآمد داشته باشند و سفارشات مشتریان را به موقع تحویل دهند و در نتیجه رضایت مشتریان کسب کنند. در این مطلب از سری مطالب آموزش انبارداری، 9 فرآیند اصلی در انبارداری در سال2022 را برای شما شرح خواهیم داد.

فرآیند های اصلی انبارداری در سال 2022

فرآیند های اصلی انبارداری کدامند؟

1. پذیرش و دریافت کالا ها

اولین فرآیندی که در یک انبار انجام می شود، دریافت است. همانطور که از نام آن پیداست، این مرحله ای است که در آن محصول به انبار می رسد. کارکنان این بخش قرار است اقلام دریافتی را بررسی کرده و از کیفیت و کمیت آن اطمینان حاصل کنند.

این کار با استفاده از یک سیستم از پیش تعیین شده انجام می شود که در آن اقلام سفارش داده شده از قبل تعریف شده و بعداً پس از دریافت سفارش محاسبه می شوند.

پس از دریافت اقلام ورودی، حفظ امنیت آن تا زمان ارسال سفارش به عهده انبار است. مسائل این مرحله ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در مراحلی شود که در ادامه انجام می شود.

در انبارها نباید بیش از حد ظرفیت مجاز کالا وجود داشته باشد تا روند کار کارکنان و جا به جایی کالا دچار اختلال نشود. برای جابجایی سریعتر کالا می شود از پالت تراک های برقی و نوار نقاله استفاده کرد که چنین فناوری هایی عملکرد را آسان تر می کنند.

نرم افزار دیگری که کارایی را بهبود می بخشد، سیستم مدیریت و زمانبندی بارگذاری است، زیرا به تخصیص مناسب کار بر اساس اندازه سفارش کمک می کند.

برای مطالعه بیشتر وارد لینک شوید

4 اصل و استاندارد بسته بندی و انبارداری در سال 2021

2. چیدمان

چیدمان کالا ها چیزی است که پس از دریافت صورت می گیرد. کالاهای دریافتی قرار است در محل نگهداری قرار داده شوند و به این فرآیند، چیدمان می گویند. این کار توسط کارکنان انبار انجام می شود.

برنامه ریزی صحیح این فرآیند به استفاده مناسب از فضای ذخیره سازی و ایمنی کارگران کمک می کند. با یک روش کارآمد می توان بروز خسارات جلوگیری نمود و فهرست نویسی اقلام از طریق این فرآیند آسان تر می شود. پس از چیدن کالا ها در محل مناسب آن ها، فرآیند چیدمان تکمیل می شود که اندازه و وزن در درجه اول در هنگام تصمیم گیری برای مکان ذخیره سازی اهمیت دارد.

مهم ترین فرآیند های انبارداری

3. جمع آوری کالاها

جمع آوری کالاها پرهزینه ترین فرآیند انبارداری است. در این فرآیند، کالاها برای انجام سفارشات مشتری جمع آوری می شوند. دقت این روش برای رضایت کامل مشتری ضروری است. اطمینان از اینکه سفارش درست به موقع به محل تحویل، حیاتی است. برای این منظور، انتخاب کالای صحیح و رسیدن به موقع آن به بخش بسته بندی انبار بسیار مهم است.

ممکن است سفارشات مشتری یک کالا باشد که بلافاصله پس از گردآوری آن به بخش بسته بندی انتقال داده می شود. اما گاهی اوقات ممکن است مشتری چندین کالای مختلف را سفارش داده باشد که در این مواقع باید بین کارکنانی که وظیفه گردآوری اقلام را دارند هماهنگی لازم صورت گیرد که باعث اتلاف زمان بیشتر برای جمع آوری کالا ها  نشود.

فناوری‌های ضروری مانند هند هولد و گجت های پوشیدنی‌ به کارگران این امکان را می‌دهند که لیست‌های خود را به‌صورت بی‌سیم و کارآمدتر جمع‌آوری کنند.

برای مطالعه بیشتر وارد لینک شوید

7 نکته در خرید سیستم مدیریت انبار | WMS + راهنمای خرید

4. بسته بندی

بسته بندی فرآیند آماده سازی اقلام برداشت شده برای حمل و نقل است. کارگران باید این اقلام را بسته بندی کنند و از سالم بودن آنها حتی پس از خروج از انبار اطمینان حاصل کنند. کالاها در جعبه ها یا پلی میلر قرار می گیرند و مواد بسته بندی خاص همراه با برچسب اضافه می شود. اقلام دسته ای مختلف و کدهای ساخت باید هنگام بسته بندی با استفاده از برچسب اضافه شوند. جعبه باید سبک وزن، حمل و جابجایی آسان باشد.

مسئولین انبار باید در هر مرحله یک ارزیابی کیفی انجام دهند. انتخاب نوع بسته بندی مناسب و روش بسته بندی بر اساس نیاز محصول ضروری است. برای جلوگیری از دزدی و جابجایی آن باید از کدهای خاصی برای ردیابی کالاها به سیستم ها استفاده شود. انباشت کالا از بخش های مختلف انبار برای تکمیل سفارشات خاص در هنگام بسته بندی نیز انجام می شود.

نرم افزارهای خاص داده های موجود در سیستم را تجزیه و تحلیل می کنند تا بسته بندی مناسب برای کالاهای خاص را تعیین کنند. اینها به بهینه سازی فرآیند بسته بندی کمک کرده اند.

5. توزیع کالا

عامل اصلی حاکم بر فرآیند ارسال، زمان تحویل است. بر این اساس، مدیر بخش توزیع عملیات فرآیند بسته بندی و ارسال را برنامه ریزی می کند. در صورت عدم انجام این فرآیند منجر به تاخیر در زمان تحویل و از دست دادن مشتریان می شود. با این حال، تعادل لازم است. اگر کالاها خیلی زودتر بسته بندی شوند، ممکن است منجر به ازدحام بیش از حد تسمه نقاله برای بارگیری یا سازه های مشابه شود و ارسال دیرهنگام قطعا منجر به تاخیر در تحویل شود، همانطور که در بالا ذکر شد، کارایی فرآیند اعزام می تواند در شکل گیری تصویر شرکت موثر باشد زیرا بر اساس این فرآیند زمان تحویل برآورده می شود.

برای مطالعه بیشتر وارد لینک شوید

9 تا از لوازم و تجهیزات اساسی انبارداری در 2022 !!

6. حمل و نقل

ارسال اولین گام برای محصول در مسیر رسیدن به دست مشتریان است. در این فرآیند، تحویل‌دهنده‌ها سفارش‌ها را دسته‌بندی و گروه‌بندی می‌کنند. آنها باید از کوتاه ترین مسیرها برای حمل و نقل کالا استفاده کنند. علاوه بر این، آنها باید سفارش را در آدرس مشخص شده تحویل دهند. همچنین، آنها تضمین می کنند که محصول بدون آسیب در طی مسیر باقی می ماند.

بسیاری از اوقات شرکت ها از راه های برون سپاری برای محموله های خود استفاده می کنند. آنها شرکت های حمل و نقل خاصی را استخدام می کنند تا سفارشات را از انبار به مشتریان برسانند. علاوه بر این، کسب‌ و کارها باید روش‌هایی را برای رهگیری سفارش‌های خود در حالی که در مسیر رسیدن به مقصد هستند ترتیب دهند.

سیستم های مدیریت نیروی کار، نرم افزار های کاربردی حمل و نقل و دستگاه ها روش هایی هستند که شرکت ها می توانند برای بهینه سازی روند حمل و نقل استفاده کنند. سیستم های کامپیوتری به بهبود کارایی و کاهش کار نیروی انسانی کمک می کند.

7. پیگیری موجودی

پیگیری موجودی، فرآیند حسابداری تمام اقلام ذخیره شده در موجودی انبار است. یک موجودی عمدتاً شامل موجودی کالاهایی است که از قبل در انبار وجود دارند. هنگام ردیابی باید میزان ورودی و خروجی اقلام را بر اساس سفارشات قبلی و جدید در نظر گرفت.  و در عین حال باید سرعت خروج اقلام از موجودی را به خاطر میزان فروش ارزیابی شود. از این رو، دو جزء مهم موجودی کالا عبارتند از: زمان و سرعت ورود یا خروج موجودی.

در حین انجام پیگیری موجودی، می توان دو رویکرد را در نظر گرفت – ردیابی سریال یا لات.

  • ردیابی سریال : برای اقلام گران قیمتی که در مقادیر کمتر فروخته می شوند استفاده می شود.
  • ردیابی LOT (سری ساخت) : برای اقلام با قیمت پایین که در مقادیر زیاد فروخته می شوند استفاده می شود.

نرم افزارهای متعددی که در چنین مدیریتی کمک می کنند اخیرا توسعه یافته اند. این نرم افزارها ممکن است بر روی سیستم های ERP یا سیستم های مستقل کار کنند.

مدیران انبار نقش مهمی در مدیریت موجودی دارند. با انتصاب مدیر مناسب، کل فرآیند سازماندهی شده و کمتر مستعد خطاهای سیستماتیک می شود.

فرآیند های اصلی انبارداری در سال 2022

8. گزارش و تجزیه و تحلیل

بخش مهمی از فرآیند انبار، گزارش یا ثبت تمام اتفاقات یک انبار است. از زمان رسیدن یا دریافت سفارش تا حمل و سپس مراحل بازگشت، همه باید در نظر گرفته شوند. باید یک بانک اطلاعاتی مناسب برای تمامی ورودی ها و خروجی های انبار به همراه هزینه های انجام شده وجود داشته باشد. تمام معاملات و پرداخت ها باید ثبت و محاسبه شوند.

تعداد کارکنان و حقوق آنها برای هر بخش نیز باید فهرست بندی و نظارت شود. ناظران همچنین می توانند کارگران را از نظر آموزش ایمنی و داشتن مجوزها و گواهینامه های مورد نیاز برای اجرای تجهیزات خاص بررسی کنند.

در مرحله بعد، فرآیند دیگر آنالیز است. ارزیابی صحیح عملکرد انبار ضروری است. این که آیا نیروی کار کارآمد است و وظایف و مشاغل خود را انجام می دهد یا خیر باید بررسی شود. استانداردهای کیفیت و بهداشت باید رعایت شود. ردیابی موجودی و اطمینان از استفاده مناسب از فضا نیز در هنگام نگهداری کالا ضروری است.

9. کنترل خسارت

اطمینان از محفوظ ماندن کالاهای ذخیره شده در انبار از هرگونه آسیب ضروری است. به نوعی این بخشی از قرارداد است وقتی که یک شرکت انبارداری مسئولیت نگهداری کالا را بر عهده می گیرد. برای انجام این مسئولیت کارکنان انبار باید تمامی کالاها را بر اساس اندازه و وزن نگهداری کنند.

قفسه های حفاظتی خاص باید برای کالاهای شکننده تعبیه شود. در عین حال، آموزش کارکنان برای مدیریت تمام حوادث باید قبل از استخدام انجام شود. یک محیط تمیز و بهداشتی نیز برای جلوگیری از آسیب به محصولات غذایی یا کالاهای فاسد شدنی ضروری است.

خدمات انبار نیز باید آب و هوای محل را در نظر بگیرند و بر اساس آن زیرساخت ایجاد کنند همچنین نورپردازی باید به خوبی حفظ شود تا خطا یا حادثه ای رخ ندهد. برای جلوگیری از آسیب دیدن اجناس از پوشش های انعطاف پذیر و تله های ایمنی نیز استفاده شود.

در نتیجه، انجام فرآیندهای فوق تعیین می کند که آیا یک شرکت انبار می تواند برجسته شود یا خیر. اینها یک شرکت را وارد بازار می کند و به آن کمک می کند تا نسبت به رقبای خود برتری پیدا کند. کسب و کار رشد میکند و توصیه های مشتریان موثر واقع می شود. یک ساختار انبارداری منظم و سازمان یافته تنها با این فرآیندهای مهم به دست می آید.

سخن پایانی

یک شرکت یا سازمان موفق شرکتی است که در همه زمینه ها و بخش های کوچک و بزرگ از مدیران شایسته و با تخصص استفاده می کند. این نتیجه کار مدیر یا مدیران آن شرکت می باشد که منجر به صعود و یا سقوط آن می شود.

انبار و انبارداری هم جزء مهمی از هر شرکت و سازمان می باشد که اگر با اصول و برنامه هدفمند پیش نرود منجر به وارد آوردن خسارت های بعضا جبران ناپذیری به کل سیستم می شود. فرآیند های اصلی انبارداری از مهم ترین مقوله های سیستم انبارداری می باشد که اگر به درستی در سیستم به کار گرفته شود منجر به پیشرفت و در نتیجه افزایش سود هر سازمانی می شود.

در این مطلب برای شما 9 فرآیند اصلی در انبارداری در سال 2022 را که باید آن ها در سیستم انبارداری شرکت و سازمان خود لحاظ کنید را شرح دادیم امیدواریم این مقاله بتوانند موجب توسعه کسب و کار و تجارت شما شوند. اگر سوال یا نکته ای در رابطه با این مطلب دارید خوشحال می شویم آن را در بخش دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.