4 اصل و استاندارد بسته بندی و انبارداری در سال 2021

بسته بندی و انبارداری چه اصول و استانداردهایی لازم دارد؟ تقریبا می توان گفت که تمامی کسب و کارها از این صنعت پرکاربرد استفاده می کنند.

امروزه در صنایع مختلف برای حفظ طولانی مدت کالاها آن ها را در بسته بندی های شیک و با رعایت اصول انبارداری نگه داری می کنند که با انچه در گذشته بوده بسیار متفاوت است.

در گذشته نگهداری کالاها در فضاهای سردخانه ای موجود در مغازه ها و خانه ها انجام میشده است که با آنچه در روزگار ما اتفاق می افتد متفاوت است.

امروزه کالاهای متنوعی تولید می شود که نیازمند شرایط بسته بندی و انبارداری خاص خود می باشد. بعضی محصولات به دلیل داشتن مواد نگه دارنده لازم است از بسته بندی مرتبط با خود استفاده کنند. ضمن آنکه استفاده از تکنولوژی بارکد در بسته بندی و انبارداری و استفاده از تگ های RFID چه در انبارهای کوچک و چه در انبارداری صنعتی تحولات بسیاری را ایجاد کرده است.

امروزه همه کالاها دارای لیبل مخصوص هستند و نوع بسته بندی و چیدمان آن ها در انبار، سبب می شود تا به درستی توزیع و حسابرسی شوند. از طرفی بسیاری از این فعالیت ها توسط نرم افزار انجام می شود و روال آن ها دستی نیست. در این مقاله و با تاپیک های زیر می خواهیم شرایط انبارداری و بسته بندی را کامل بررسی کنیم. با ما همراه باشید:

چرا در انبار اصلا نیاز به بسته بندی داریم؟

امروزه تمامی وسایلی که تولید می شود نیاز به بسته بندی دارد تا در تمامی شرایط هوایی و فصولی بتواند مقاومت کند. جلوگیری از خرابی کالا ها سبب می شود تا نیاز به بسته بندی بیشتر خود را آشکار کند.

همه می دانیم برای تولید یک محصول تا رسیدن به دست مصرف کننده، زحمات زیادی متحمل یک کارگاه و کارخانه می شود. لذا داشتن تدبیر برای حفظ سرمایه و تولیدات ضروری می باشد.

همچنین برای کارخانه ها و کارگاه هایی که روزانه ویا ماهانه چند تُن اقلام جدید خرید و فروش می کنند، نگه داری و انبارکردن محصولات، مسئله بسیار مهمی می باشد. با بسته بندی درست کالا ها از فاسد شدن و از بین رفتن و هدر رفت سرمایه جلوگیری می شود. همچنین با انبارداری درست، خطا در محاسبات اقلام خرید و فروش شده، کمتر می شود.

انبار بسته بندی انبار

در گذشته جمعیت شهرها به اندازه زمانه ما نبود و نیاز به تولید محصولات روی تناژهای مختلف احساس نمیشد، اما در دوره ما که قرن تکنولوژی نیز نام دارد، نه فقط جمعیت افزایش داشته است، تنوع محصولات نیز به مقداری است که نیاز به تولید در تناژهای بالا را افزایش می دهد.

این مقدار محصول تولید شده مطمئنا باید به خوبی بسته بندی و انبار شوند تا از فاسد شدن آن جلوگیری شود. بدیهی است انبارداری درست نیز سبب می شود تا توزیع محصولات و فروش به فروشندگان زنجیره ای و مصرف کننده نهایی، بهتر و درست تر انجام گیرد.

همچنین در گذشته معمولا انبار در نزدیکی دفتر کار شرکت قرار داشت، اما امروزه بعضی صاحبان کسب و کار انبار را خارج از شرکت و حتی خارج از شهر قرار می دهند. لذا مدیریت موجودی محصولات امر مهمی به نظر می آید.

انواع بسته بندی که یک انباردار باید با آن ها آشنا باشد

امروزه اقلام مختلف را در ظرف های گوناگون قرار می دهند تا فاز نگه داری به خوبی انجام شود. در ادامه به روش های مختلف بسته بندی اشاره خواهیم کرد:

1- بسته بندی محصول برای مصرف کننده:

در این روش، محصولات در ظروف شیشه ای و فلزی معمولا بسته بندی می شوند. این محصولات در سوپرمارکت ها، هایپرمارکت ها، فروشگاه های زنجیره ای و سایر فروشندگان به فروش خواهد رسید.

استفاده از ظروف شیشه ای در انبارداری مواد غذایی این مزیت را دارد که این مواد هیچ واکنش شیمیایی نخواهند داد. البته هزینه حمل و نقل به دلیل وزن بالاتر افزایش خواهد داشت. البته باید ظروف شیشه ای به درستی حمل و نقل شوند تا در اثر حمل و نقل نشکنند.

بسته بندی محصولات

استفاده از ظروف فلزی نیز به دلیل مقاومت در مقابل رطوبت، ضربه و عوامل خارجی مناسب است. عیب استفاده از ظروف فلزی، خوردگی و آسیب رساندن به مواد داخل آن می باشد، مخصوصا اگر خوراکی باشند.

ظروف نایلونی نیز از دیگر موارد استفاده شده برای بسته بندی می باشد. استفاده از ظروف نایلونی وزن محصول را خیلی بالا نمی برد، در نتیجه مقرون به صرفه است. اما محصولات در مقابل رطوبت و حرارت مقاومت نخواهند داشت و این عیب برای ظروف نایلونی وجود دارد.

2- بسته بندی محصول برای حمل و نقل:

نوع دیگری از بسته بندی، مخصوص حمل و نقل می باشد. ابتدا محصولات تولید شده در یک بسته بندی اولیه قرار می گیرند تا به دست مصرف کننده برسد. و بعد در یک بسته بندی ثانویه قرار می گیرند تا هنگام حمل و نقل دچار مشکل و خرابی نشوند. این نوع بسته بندی با این توضیحات همراه است:

بسته بندی غیر فلزی:

در بازار فروش این بسته بندی ها بیشتر دیده می شود، چرا که وزن آن بسیار کم است و قطعات کوچک را داخل آن می گذارند. در نتیجه حمل و نقل راحت تر انجام می شود.

بسته بندی در کیسه نایلون:

برای اینکه روی قطعات، گرد و غبار و رطوبت ننشیند، همچنین تعداد آن ها مشخص باشد، معمولا چندین کیسه در یک کارتن کوچک قرار می گیرد.

بسته بندی در پالت فلزی:

برای حمل قطعات سنگین و حمل مابین ساختمان از این نوع بسته بندی استفاده می شود. این پالت ها به دو دسته فلزی عمومی (تاشو ثابت) و فلزی مخصوص (ثابت تاشو) تقسیم می شود.

پالت فلزی برای انبارداری و بسته بندی

بسته بندی فلزی عمومی برای اقلام حجیم یا سنگین استفاده می شود. همچنین برای محافظت قطعات داخل پالت ها از کارتن برای پوشاندن دیواره داخلی پالت ها استفاده می شود.

بسته بندی فلزی مخصوص برای حمل محموله های حساس و سنگین به کار می رود. برای کاهش زمان مونتاژ و صرفه جویی در هزینه بسته بندی محصولاتی که شکل هندسی منظمی ندارند، از این نوع بسته بندی استفاده می شود.

بسته بندی سبدی:

این سبدها جایگزین خوبی برای کارتن های یک بار مصرف می باشد. همچنین در شرایط دمایی بین -50 تا +50 کیفیت خود را از دست نمی دهند و در مقابل نفوذ هر گونه آب، گرد و خاک و حیوانات موذی محفوظ است.

8 مزیت مهم استفاده از نرم افزار برای بسته بندی و انبارداری

استفاده از نرم افزارهای متنوع بسته بندی و انبارداری، اطلاعات مختلفی در اختیار صاحبان آن قرار خواهد داد که می تواند مدیریت انبار را برای هر انبارداری آسان تر کند.

نرم افزارهایی مانند سیستم کدینگ و سیستم مدیریت قطعات شرکت پردازشگران نو اندیش نیز جز موفق ترین و با سابقه ترین نرم افزارهای انبارداری می باشند. شرکت های موفق مانند سایپا، پگاه، مس ایران و … جز شرکت های پیش رویی هستند که از این نرم افزارها در بحث انبارداری و کدینگ در مجموعه های خود استفاده می کنند.

امروزه دیگر ابنارداری بدون نرم افزار تقریبا کاری غیر ممکن و دشوار می باشد. استفاده از نرم افزار می تواند مزایای زیادی داشته باشد که چند نمونه از آن ها را در اینجا می توانید مشاهده کنید:

  1.  اعلام درست و واقعی موجودی کالاها
  2.  اعلام درست میزان خرید و فروش روزانه، هفتگی، ماهیانه و سالیانه
  3.  اعلام درست تاریخ تولید و انقضای محصولات
  4. فاکتورگیری درست از موجودی کالا ها و آسان شدن حسابرسی
  5.  جلوگیری از خراب شدن کالاها به دلیل سررسید تاریخ انقضا
  6. خرید به اندازه لازم و به میزان نیاز با توجه به آلارم نرم افزار
  7. جلوگیری از ورود اطلاعات نادرست در سیستم انبارداری و بسته بندی
  8. مدیریت بهتر موجودی برای انبارهای خارج شهر و خارج از محدوده شرکت و دفتر کار

علائم هشدار دهنده در بسته بندی کالا ها

برای محصولات خاص و تمامی محصولات باید روی جعبه لیبل مخصوص گذاشته شود تا تفکیک به درستی انجام گردد. از این رو مواد شکستنی، خراب شدنی و خاص از دیگر محصولات جدا می شوند. این مسئله مخصوصا در پست کردن محصولات اهمیت بسیاری دارد.

در ادامه بعضی از این علائم را آورده ایم:

  1. محافظت در مقابل بارش باران، برف و نور خورشید
  2. حمل با گاری مجاز یا ممنوع است.
  3. قطعه شامل موارد شکستنی می باشد.
  4. احتیاط گردد چون قطعه بالایی سنگین می باشد.
  5. ایستادن روی کارتن ممنوع می باشد.
  6. قطعه در دمای مشخص حساسیت دارد.
  7. قطعه یا کالا بر روی جسم نوک تیز قرار نگیرد.
  8. کارتن روی جسم تیز قرار نگیرد.
  9. حمل با لیفتراک مجاز یا ممنوع می باشد.
  10. نحوه قرارگیری جعبه، جهت در رو به بالا باشد.
  11. قطعه ظریف و حساس است و هنگام جابجایی مواظب باید بود رها نشود.

بسته بندی و انبارداری ؛ لیبل های مختلف نصب شده روی کالاها

لیبل های روی کالا اطلاعات بسیار مهمی در اختیار مصرف کننده و فروشنده قرار می دهند. امروزه صنعت لیبل گذاری مجهز به بارکدهای دو بعدی QR و تگ های RFID شده است.

لیبل و برچسب در انبارداری

لذا هوشمند و پیچیده تر نسبت به زمان گذشته می باشد. لیبل ها می توانند شامل اطلاعات زیر باشند:

1- لیبل UM:

برای بسته بندی ها با تعداد زیادی کارتن که یک پالت بزرگ تر را تشکیل می دهند، از این لیبل استفاده می شود. این لیبل اطلاعات زیادی از محصول در اختیار عموم قرار می دهد تا به دست مصرف کننده نهایی برسد:

شماره پالت، شرح کالا، تعداد، تاریخ ارسال، تامین کننده، شماره فنی، وزن خالص، وزن ناخالص، مکان ارسال، مقصد، شماره محصول و کد ردیابی از جمله اطلاعاتی هست که این لیبل در خود جای داده است.

2- لیبل US:

کارتن هایی که قطعات جزء دارند، شامل این لیبل می شوند:

تعداد، تامین کننده، تاریخ، شماره فنی، شماره محموله و شرح قطعه از جمله اطلاعات روی این لیبل می باشد.

3- لیبل PC (کوچک):

قطعات جزء حین بسته بندی شامل این لیبل می شوند:

شرح قطعه، تعداد قطعه و شماره فنی از اطلاعات این لیبل است.

3 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.