نمونه دفتر انبار :آشنایی با کاردکس انبارداری

 

انبار محلی برای نگهداری انواع کالاهاست و نقش آمار و اطلاعات در انجام عملیات آن بسیار کلیدی و حیاتی است. زیرا سه فرایند اصلی در انبارها دریافت، نگهداری و تحویل کالاست و در هر لحظه از زمان باید نشان داده شود که مقادیر این سه فرایند با هم همخوانی دارند.

یک کالا در انبار داری فعل و انفعالات و تراکنش های مختلفی چون ورود، خروج، شمارش، جابجایی و … دارد. به منظور جلوگیری از بروز اشتباه نیازمند نگهداری و ثبت اطلاعات مربوط به این تراکنش ها هستیم تا از اطلاعاتی چون مقدار کالای وارد شده به انبار (وارده)، مقدار کالای خارج شده از انبار (صادره)، مقدار فعلی موجودی و قفسه یا مکان نگهداری آن در انبار به طور دقیق و قابل اطمینان مطلع باشیم.

ثبت و نگهداری چنین اطلاعات در انبارهای سنتی و بدون سیستم داخل دفاتر انبار انجام می شود و برای بررسی وضعیت به همان دفاتر مراجعه خواهد شد.

اما در انبارهای دارای سیستم عملیات ثبت و نگهداری اطلاعات داخل نرم افزار صورت می گیرد و گزارشی که نشان دهنده ی این عملیات باشد کاردکس نام دارد.

در این مقاله از مجموعه مقالات آموزش انبارداری شرکت پردازشگران نواندیش ضمن آشنایی با مفهوم کاردکس کالا و انواع آن، یک نمونه کاردکس کالا در فرمت فایل ورد و پی دی اف مطابق با استانداردهای انبارداری و حسابداری برای مخاطبین محترم آماده شده است.

برای مطالعه  مطالب بیشتر و دانلود رایگان نمونه کاردکس انبار در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

طراحی کاردکس انبار چگونه است ؟

طراحی کاردکس انبار باید به شکلی باشد که بتواند در هر بازه ی زمانی مقدار هر قلم کالا را گزارش نماید و ردیابی تراکنش های پیشین آن را ممکن سازد.

موجودی لحظه ای هر کالا در انبار، حاصل تفریق مقادیر وارده و صادره آن کالا است و این مقدار باید با مقادیر فیزیکی موجود در انبار برابر باشد. این معیار مهمترین معیار ارزیابی در عملکرد انبار و انبارداری است.

در حقیقت برابر بودن میزان موجودی لحظه ای سیستم با موجودی فیزیکی داخل انبار شرطی لازم برای مدیریت انبار است.

در عملیات انبارگردانی که معمولاً به صورت سالانه انجام می گیرد، به دنبال صحه گذاری بر مطابقت موجودی لحظه ای و فیزیکی کالاها در انبار هستیم تا از صحت انجام عملیات انبارداری اطمینان یابیم.

در این عملیات که هر زمانی از سال مالی میتواند انجام پذیرد، اطلاعات ثبت شده در کاردکس ملاک قضاوت خواهد بود. چنانجه عملیات انبارگردانی کالا یا کالاهایی را پیدا کند که مقدار موجودی ثبت شده آن ها با مقدار فیزیکی داخل انبار مطابقت نداشته باشد، به معنای بروز خطا در فرایندهای انبارداری از جمله دریافت، نگهداری یا تحویل کالا است.

حال اگر عملیات گردش کالا به صورت مستند قابل پیگیری باشد به سهولت دلیل این مغایرت مشخص خواهد شد و اقدامات اصلاحی انجام خواهد گرفت. همچنین به جهت جلوگیری از تکرار اشتباه میتواند فعالیت های پیشگیرانه ای را تعریف نمود.

انواع کاردکس در سیستم های انبارداری

انبارهای سنتی دارای دو دفتر ثبت تراکنش روزانه و ثبت کاردکسی هستند. در تراکنش ها روزانه ورود و خروج اقلام به صورت پشت سر هم ثبت می شود و در دفتر کاردکسی به هر کالا یک یا چند برگ اختصاص دارد که کلیه ی تراکنش ها مخصوص آن کالا از دفتر تراکنش روزانه به آن منتقل می شود.

ناگفته نماند که برخی از انبار ها تنها یک دفتر داشته که آن هم به صورت کاردکسی است یعنی هر کالا دارای یک یا چند صفحه مخصوص به خود است و عملیات ورود و خروج در آنها ثبت می شود. با اتمام برگه ها مانده گیری شده و مانده به برگه های جدید منتقل می شود.

در برخی دیگر از انبارهای سنتی، هر نوع کالا داری یک زونکن می باشد و کاردکس ها (کارت های انبار) به صورت ورق های چاپ شده که برای یک سال مالی هستند از بازار تهیه می شوند.

همچنین در برخی انبارها قفسه کاردکس وجود دارد که به آن دستگاه کاردکس هم گفته می شود و هر کاردکس پس از ویرایش شدن در قفسه خود قرار میگیرد. پس از پرشدن هر کاردکس، مانده ی آن به ورقه ی کاردکس بعد منتقل می شود.

ولی در سیستم های نرم افزاری محدودیتی برای کاردکس وجود ندارد و اگر به منظور نمایش بهتر کاردکس کالا به چند صفحه تبدیل شود انتقال مانده ی هر صفحه به صفحه ی بعد به صورت خودکار خواهد بود.

انواع کاردکس از نظر نوع ثبت اطلاعات در آن

انواع کاردکس ها شامل کاردکس بر اساس تعداد کالا و کاردکس براساس تعداد و ریال می شود. در ادامه هریک از این موارد را بررسی می کنیم.

کاردکس تعدادی

در کاردکس های تعدادی تراکنش های کالا به صورت تعداد ورود ، تعداد خروج و تعداد مانده مشخص می شود.

کاردکس تعدادی – ریالی

نام دیگر کاردکس تعداد – ریالی، کاردکس حسابداری است. در این نوع کاردکس علاوه بر تعداد دریافت شده، تحویل شده و مانده مقادیر ریالی آن را نیز اضافه می گردد.

در کاردکس های حسابداری روشهای مختلفی برای مانده گیری وجود دارد. به دلیل آنکه مقدار ریالی در این نوع از کاردکس ها وجود دارد و این مقدار به صورت ثابت نخواهد بود لذا روش هایی چون LIFO، FIFO و AVERAGE وجود دارد که ارزش ریالی مانده را با آنها محاسبه می کنند.

ویژگی یک کاردکس خوب

  • مشخص بودن میزان موجودی کالا در کمترین زمان
  • آگاهی از مقدار سفارش، حداقل و حداکثر موجودی
  • شناسایی سریع اقلامی راکد و یا گم شده
  • ارائه سریع امار های مورد نیاز مدیریت انبار
  • اطلاع از ارزش مقداری و ریالی اقلام وارده و صادره و ثبت لحظه ای آن ها

دانلود نمونه کاردکس کالا ( کارت انبار )

از طریق لینک های زیر میتوانید نمونه کاردکس انبار با فرمت WORD و PDF را دانلود کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.