کدگذاری قفسه های انبار چگونه است؟ معرفی انواع روش های کد گذاری در انبار

به کدی که تخصیص آن به جهت شناسایی و تطبیق تک تک کالاهای موجود در انبار انجام می گیرد، کد انبار و به عملیات تخصیص این کد، کد گذاری انبار گویند. در این مقاله میخواهیم در مورد موضوع مهم کدگذاری قفسه های انبار صحبت کرده و انواع روش  های آن را برای شما بیان کنیم. پس با ما همراه باشید.

فرایند کد گذاری در انبار به چه صورت است؟

شماره گذاری قفسه های انبار که البته به کدگذاری قفسه های انبار هم معروف است، از مهم ترین اصل ها در عملیات انبارداری است که از این طریق موجبات دسترسی به قفسه ها و کالاها و ردیف را تسهیل می کند و فواید زیادی را هم به دنبال دارد. کارخانه های بزرگی که تعداد ردیف و طبقه و کالاهای بسیار گسترده ای دارند، برای ثبت اطلاعات کالاهای خود و نتیجتا دسترسی راحت تر به آنها، باید از طریق شیوه های مختلف، کد گذاری های معقولی را برای قفسه های خود در نظر بگیرند. در ادامه می خواهیم به مرسوم ترین طرق کدگذاری قفسه های انبار بپردازیم.

فاکتورهای موثر در انتخاب سیستم طبقه بندی کالاها و محصولات

برای اینکه بتوان صحیح ترین و متناسب ترین شیوه طبقه بندی و کدگذاری را برای انبار یک مجموعه انتخاب کرد، نیاز است تا عوامل دخیل در انتخاب این سیستم را شناخت و سپس نسبت به سیستم طبقه بندی اقدام نمود.

مهم ترین عوامل در انتخاب سیستم طبقه بندی

فواید کدگذاری قفسه های انبار

قفسه بندی های شکل گرفته در انبارهای وسیع شرکت ها که هزاران قلم کالا در آنها حفظ و نگهداری می شود، با در نظر گرفتن انواع آنها، شکل و ترکیبات مختلفی دارند. اما خصوصیتی که همه آنها دارند این است که قفسه بندی راهروها ، قفسه بندی بازویی و پالت راک و سایر موارد در همه سیستم های قفسه بندی و کدگذاری انبار یکسان است. مازاد بر تعداد طبقات زیاد، هر کدام از قفسه های کالاها به طور مجزا دارای تعدادی قفسه جدا هستند که از آنها برای چینش کالاها و محصولات بهره می گیرند. با توصیفات فوق، مزایای کد گذاری انبار به شرح موارد زیر است:

  1. نگارش و ثبت درست و فوری کالاهای قفسه ها طبق شماره طبقه و ردیف قفسه
  2. دستیابی راحت به هر کدام از قفسه ها
  3. انجام عملیات انبارگردانی در کوتاه ترین زمان ممکن به بهترین شکل
  4. تقلیل هزینه های مربوط به انبارداری به خاطر عدم نیاز به اپراتور انسانی زیاد
  5. ساماندهی راحت انبار و برقراری نظم در آن
  6. هدف دار بودن شکل چینش محصولات در قفسه ها و ردیف ها

نقل و انتقال و چیدمان آسان کالاها

توجه کنید که با انجام شماره گذاری قفسه های انبار، دستیابی به کالاها در سریع ترین زمان ممکن صورت می پذیرد و لازم نیست برای پیدا کردن هر محصول جست و جو کنید.

در نتیجه نیاز شما به به کارگیری کارکنان زیاد، کاهش می یابد که این در بلند مدت موجب کاهش هزینه های انبار و انبارداری می شود.

سیستم جامع کدینگ

مراحل طبقه بندی و کد گذاری انبار

برای کد گذاری انبار مراحل زیر تعریف می شود:

1-شناسایی و ثبت موجودیهای کالا

این مرحله برای جمع آموری اطلاعات در مورد کالاها به جهت افزایش آگاهی نسبت به آنها انجام می شود تا کالاها و محصولات از جهت نام، جنس ، ماهیت، خصوصیات فنی و… مشخص و شناخته شوند.

2-گروه بندی کالاهای انبار

پس از شناخت کامل کالاها، لازم است تا آنها را گروه بندی کنیم. طبقه بندی می تواند بر اساس شباهت ها و تفاوت های کالاها انجام شود. این جریان می تواند دسته بندی کالاها را جزئی تر کند تا کالاها بر اساس نوع کاربرد آنها و ماهیت آنها ، پروسه کاری مجموعه و خصوصیات مراحل کار، گروه بندی شوند.

3-کدگذاری کالاهای انبار بر اساس روش معقول

کدگذاری کالاها تحت عنوان جایگزینی به جای توصیف آن انجام می شود.

با انجام مراحل فوق حالا می توان نسبت به روش های کدگذاری به درک درستی رسید تا از طریق آن بتوان روش کدگذاری مورد نیاز هر مجموعه را انتخاب کرد.

روش های کد گذاری قفسه های انبار

با در نظر گرفتن تعداد کالاهای انبار، قفسه ها و البته ردیف ها می توان شیوه های مختلفی را برای کدگذاری قفسه های انبار در نظر گرفت.

نکات مهم از اصول کدگذاری قفسه های انبار

با انجام فرایند تقسیم بندی، حالا می توان نسبت به انتخاب روش کدگذاری قفسه های انبار تصمیم گیری نمود. مواردی که در زیر معرفی می شوند از متداول ترین روش های کدگذاری انبار می باشند:

کدگذاری قفسه های انبار از طریق اعداد ترتیبی

در انبارهایی که قفسه های آنها به تعدادی محدود منحصر می شوند، بهترین روش کدگذاری استفاده از اعداد ترتیبی است. در روش اعداد ترتیبی مثلا می توان، قفسه های سمت راست را با اعداد فرد و سمت مقابل یعنی چپ را هم با اعداد زوج شماره گذاری نمود. اعداد تعیین شده فقط مختص هر قفسه است و برای تخصیص طبقه ها و ردیف ها و قسمت های داخلی آنها، لازم است از اعداد و یا حروف معنادار بهره گیری کرد.

کدگذاری از طریق به کارگیری حروف الفبا

دومین روش برای کدگذاری قفسه های انبار، استفاده از حروف الفبا است. همان طور که از نامش مشخص است در این روش می توانید قفسه های طبق ترتیب چیده شده را از طریق حروف الفبا از ابتدای آن با حرف الف تا انتهای آن با حرف ی شماره گذاری کرد.

کدگذاری انبار با استفاده از ترکیب اعداد و حروف

اگر سیستم قفسه بندی بزرگ دارید، در وهله اول این روش به شما توصیه می شود. در این شیوه کدگذاری، شماره تلفیقی از اعداد و حروف به ترتیب نشان دهنده، ردیف، قفسه، طبقه و قسمت های داخلی است. مثلا می توان راهروها را از طریق اعداد ترتیبی شماره گذاری نمود یا ردیف ها سمت راست با اعداد فرد و سمت مقابل را با اعداد زوج کدگذاری کرد. همچنین طبقات هر قفسه را به ترتیب از بالا تا پایین با حروف الفبا و بخش داخلی آنها را هم با اعداد ترتیبی شماره گذاری نمود. طبق این روش شماره گذاری، کدها دربرگیرنده موارد زیر می باشند:

رنگ – قفسه – ستون – ردیف – موقعیت

کدگذاری انبار با استفاده از ترکیب اعداد و حروف

به عنوان مثال 2-04-02-A نشان دهنده راهروی دوم ، ردیف چهارم ، طبقه اول و بخش داخلی دوم می باشد. این نوع روش کدگذاری از قانون خاصی پیروی نمی کند و استفاده از آن هم منوط به سیستم انبارداری یک مجموعه است.

کدگذاری مخفی

اگر می خواهید از کدگذاری مخفی در طبقه بندی کالاهای انبارها استفاده کنید، نیاز است تا پیش از آن دستورالعمل های خواندن کدها را به کارکنان خود آموزش دهید تا به درک درستی از آن کد برسند. زیرا کد های انتخاب شده در این روش معنا و مفهوم خاصی دارند. به عنوان مثال برای اینکه بتوان مفهوم شماره خودروهای ارتش را درک کرد، لازم است تا راهنمای خواندن آن کد را هم دانست.

کدگذاری اعشاری یا دیوئی

در این روش از اعداد و اعشار استفاده می شود که اگر دقت کرده باشید غالبا این روش در کتابخانه ها به کار گرفته می شود. مثلا کد 20/15/8 مشخص می کند که عدد 20 گروه کتاب و 15 نام مولف و نهایتا 8 هم نام کتاب می باشد.

کدگذاری نیمونیک

در روش کدگذاری نیمونیک، حروف اول کالاها برای انبار هایی به کار می رود که موجودی کمی دارند. روش نیمونیک، نام کالا و یا ویژگیهای آن را به صورت مختصر اما مفید بیان می کند. به عنوان مثال نزاجا شامل تعریف نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران است. همچنین رجا هم تعریف راه آهن جمهوری اسلامی ایران را شامل می شود.

کدگذاری میله ای یا بارکد

اگر به هر یک از محصولاتی که از فروشگاه می خرید دقت کنید، متوجه وجود یک بارکد روی آن محصول خواهید شد. روش بارکد که اکنون در جهان دارای طیف گسترده ای می باشد، مجموعه ای از اطلاعات حرفی و یا عددی است که به صورت میله روشن و تاریک نمایان می شود و اطلاعات کالا را شرح می دهد. در این روش هر یک از کدها بر اساس طول ، باریک بودن و فضای خالی میان آنها دارای ویژگی خاصی است.

شماره گذاری کارت قفسه انبار به چه می گویند؟

به علاوه شماره و کد مندرج روی هر قفسه، کالاهای موجود در هر قسمت و بخش هم با اعداد و حروف طبقه بندی می شوند. به گونه ای که روی قفسه ها کارت هایی ضمیمه می شود که حاوی اطلاعات کالاهای به ثبت رسیده در سیستم هستند. این کارت مواردی همچون شماره جنس و نوع کالا، حداکثر و حداقل موجودی از آن کالا، واحد شماره کالا و تاریخ ورود کالا به انبار را شامل می شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.